Tłuszcz też jest potrzebny

Jeszcze do niedawna tzw. tłuszczom nasyconym, znajdującym się m.in. w mięsie wieprzowym, mleku pełnotłu- stym, maśle, jajach itp., przypisywano wywoływanie ciężkich schorzeń serca. W wielu krajach zachodnich ich konsumpcja zaczęła więc gwałtownie spadać, a ludzie pośpiesznie się odchudzali. Dopiero wyniki kilkuletnich badań specjalistycznych placówek naukowych, głównie amerykańskich, doprowadziły do rehabilitacji tłuszczów. Początkowo sądzono, że są one jedynie źródłem kalorii, jednak dokładne badania wykazały, iż należą do podstawowych i niezbędnych środków odżywczych. Organizm ludzki zdolny jest do samodzielnego wytwarzania wszystkich 20. kwasów tłuszczowych, z wyjątkiem jednego — linolowego. Ten ostatni musi przyjmować z pokarmami. Niedostateczna ilość kwasu linolowego powoduje poważne zaburzenia tkanek skóry, a całkowite pozbawienie go organizmu doprowadziłoby do śmierci. Niemowlę pobiera go z pokarmem matki. Człowiek potrzebuje dziennie od 2 do 4 gramów tego kwasu tłuszczowego. Może go dostarczać, wypijając 1,4 litra pełnotłustego mleka krowiego, ale odpowiednikiem tej dawki może być także łyżeczka oleju roślinnego. Oprócz wymienionych funkcji, tłuszcze poprawiają smak naszych potraw, ponadto tylko dzięki nim rozpuszczane w nich witaminy — A, D, E i K — przyswajane są przez organizm. Zapas tłuszczu w organizmie jest zarazem niezbędnym magazynem naszej energii.

Cześć, mam na imię Pankracy i jak wskazuje moje imię, nie jestem człowiekiem, który zamykałby się w pewnych ramach zainteresowań. Jestem hobbystą. Uwielbiam łowić ryby, jeździć na rowerze, wykonywać zdjęcia, wszystko co tylko sprawia mi przyjemność! Stąd też idea powstania tego bloga 🙂